,,Vlaicu Nr.1 – model 1910’’, primul avion construit de un român în...

,,Vlaicu Nr.1 – model 1910’’, primul avion construit de un român în România

by -
1 2415

Istoria aviaţiei noastre militare începe cu Aurel Vlaicu. La 17 iunie 1910, pe câmpul de la Cotroceni, el se desprindea de sol cu avionul de concepţie proprie ,,Vlaicu Nr.1 – model 1910’’, aparţinând Armatei Române. Era primul zbor al unui avion construit de un român, în România.

Câteva date tehnice ale avionului:

-monoloc monomotor, cu două elice coaxiale contrarotative;

-motorul rotativ cu 7 cilindri Gnome Omega dezvolta o forţă de 50 CP;

-anvergura era de 10 metri, lungimea de 12 metri, înălţimea de 4,22 metri iar suprafaţa portantă de 25 mp.

-greutate totală de 300 kg;

-viteza maximă de 74 km/h.

 

Redăm în continuare procesul-verbal încheiat după demonstraţiile aeriene ţinute de Aurel Vlaicu în luna august a aceluiaşi an în faţa unei comisii militare:

Subsemnaţii asistând în ziua de 13 august 1910 la sborurile executate de către inginerul Vlaicu cu aeroplanul său am făcut de comun acord următoarele încheeri spre a putea fi aduse la cunoştinţa Ministerului de răsboiu, care subvenţionează pe acest inginer.

I. Sborurile executate au fost în număr de 2, de acelaş gen şi parcurs, cel d’întâi fiind mai încet ca cel de al doilea; ambele s’au executat la Cotroceni la ora 6 p.m. şi 6 ¼, pe timp calm.

Pornirea întâia s’a făcut parcurgând pe roate o distanţă de circa 40. după care aparatul s-a ridicat cu toate roatele deodată, luând direcţiunea oblică în sus de la hangar peste colţul N al poligonului infanteriei, până ce a atins înălţimea de 40 m, când aviatorul a salutat lung cu capela în mâna dreaptă şi a mers pe această înălţime până la linia forturilor, pe care a urmărit-o; ocolind apoi spre N, de unde a ocolit spre E, a urmat drept spre hangar unde a aterisat parcurgând printre public vreo 20m; în tot timpul acesta de circa 10 minute, s’a parcurs deci cam 14 kilometri, aparatul mergând cu 27 cai putere şi aşa că elicele se învârteau încet, căci li se puteau vedea aripele; nu s’a observat nici cea mai mică esitare, tangaj sau balansare.

La scoborâre, aviatorul a fost viu aplaudat şi îmbrăţişaţi de cunoscuţi prieteni şi protectori; dânsul a declarat că e foarte mulţumit de aparat, dar că motorul proectează grăsime în lături şi-i murdăreşte hainele, lucru ce va remedia prin adoptarea unei perdele.

Al 2-lea parcurs s’a executat pe acelaş drum, însă ridicându-se după 14 la 15m de parcurs pe pământ şi urcându-se la circa 60m. Aterisajul s’a făcut mai calm şi mai sigur, tot în mijlocul asistenţei; aviatorul salută mereu pe trecători pentru a arăta că-şi poate conduce aparatul cu o mână; parcursul de 15 kilometri l-a făcut în 9 minute (aproape 100 klm. pe oră), cu 37 cai putere (aparatul poate da 50 cai putere).

II. Părerea noastră este că aceste sboruri sunt proba cea mai bună că inginerul Vlaicu este pe calea adevărată şi că puţin îi mai trebuie ca să poată concura aparatul său cu primele aparate cunoscute; această părere se sprijină şi pe consideraţiunea că, cu un aparat mai inferior celui experimentat, autorul nu ar fi putut executa sborurile atât de reuşite de oarece practica sa de pilotaj este foarte restrânsă şi nu a mai sburat propriuzis până astăzi, din timiditatea, naturală, datorită accidentului cauzat prin neîndemânarea lui la manevrarea volanului.

Meritul aviatorului Vlaicu este dar că, fără şcoală de pilotaj şi fără să mai fi sburat, a reuşit de prima dată a executa sboruri ca aviatorii cei mai renumiţi, fără a avea temperamentul calm al acestora; aceasta probează că aparatul său l-a ajutat mult în succes, prin stabilitatea lui şi prin calităţile de simplicitate de manevră.

Credem dar că acest aeroplan poate deveni un preţios aparat de recunoaşteri, adică foarte util armatei şi suntem de părere că Ministerul de răsboiu trebuieşte a continua să patroneze realizarea lui definitivă şi să intre în tratative cu autorul spre a-şi asigura dreptul de construcţie.

Conclusiunile de mai sus nu sunt bazate numai pe buna reuşită a acestor sboruri, ci după cum mai înainte de ele suntem convinşi de calităţile bune ale acestui aeroplan, pe care l’am susţinut contra criticelor exagerate ce ’i s’a adus.

III. În rezumat se opiniază prin încheere următoarele:

a) A se continua probarea acestui model, în asistenţa unei comisiuni militare de experienţă compusă din ofiţeri;

b) A se face o înţelegere cu aviatorul pentru a se putea asigura Ministerului proprietatea acestui aparat;

c) A se construi un model definitiv cu motorul actual, pentru care să se prevadă şi aproba suma de lei 18 000 (cu motor nou);

d) A se prevede un fond bugetar de cel puţin 100 000 lei pentru construirea a cel puţin a o parte din aeroplanele necesare armatei;

e) A se înfiinţa la Arsenal o secţiune specială pentru construirea de aeroplane, sub conducerea inginerului Vlaicu, acesta fiind alăturea de secţiunea pentru repararea de automobile, peste tot sub conducerea Domnului Vlaicu, pentru care să ’i se prevadă o leafă lunară de cel puţin 600 lei.

Căpitan indescifrabil

Maior (probabil) Mihailov

Colonel D. Iliescu

General Georgescu

Sursa: Foaie Naţională

(Visited 814 times, 1 visits today)

1 COMMENT

  1. Mare pacat de tara asta ….cate minti stralucite.Parca cineva a stat la panda sa distruga adevarata valoare a Romaniei.Aceasta este Romania adevarata ,cu oameni mari si culti.O tara asa de mica comparativ cu alte state mult mai mari,am fost ca o pepiniera de oameni de stiinta pt omenire,dar lucru asta ia tooot deranjat pe vecinii si pe intrusii rauvoitori.In orice domeniu Romania a dat si a aratat lumii intregi ce oameni se pot naste pe plaiurile noastre strabune.Invidia si dumnezeul ban a celor din jur a facut ca Romania sa sufere,dar nu ne-a distrus.Acum cu vremurile astea sa ramanem tari de neclintit in ortodoxie ,caci numai asa ne vom ridica si inalta catre adevarata menire a ortodoxului.Totul are legatura.Acesti mari oameni se trag din familii de ortodocsi si erau placuti Lui Dumnezeu .De aceea romanii faceau sa straluceasca Romania de la un cap la altul al lumii ,doar ca nu toti au avut ochi si curatenie sufleteasca sa vada.Traim intr-o lume prea pagana si indracita,tocmai de asta ortodoxul nu-si gaseste loc AICI pe pamant.Dumnezeu Sa Se Milostiveasca asupra noastra pt ca vreau sa cred ca am ramas acel popor pasnic placut Lui Dumnezeu.Inca mai avem posibilitatea de a ne ruga cu toti la Dumnezeu sa ne recunoatem intre noi ca frati .Doamne Ajuta!!!

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.