Rostul mass-mediei

Rostul mass-mediei

by -
1 500

Trăim zi de zi sub impactul mass-mediei. Nu este, însă, vorba doar de informaţie, ci de măsura în care aceasta ni se transmite, de comentariile care o însoţesc. Mass-media contribuie la serierea informaţiilor, la accentuarea sau minimalizarea importanţei lor şi, nu rareori, la ignorarea unor informaţii. Rezultanta se reflectă în paginile ziarelor, dar o analiză „la rece” a acestor pagini, luându-se o anumită distanţă şi refuzându-se dozările cotidiene ca fiind perfect obiective şi reflectând în modul cel mai corect posibil realităţile, ne va dezamăgi deseori.

Ceea ce este urmărit – din păcate – nu este a se realiza cea mai amplă şi exactă informare a cititorului, ci a se obţine atragerea a unui număr cât mai mare de cititori prin subiecte fierbinţi, de senzaţie şi nu de a se transmite într-o seriere corectă, în ordinea importanţei, un ansamblu de ştiri ale zilei. Deoarece senzaţionalul „primează”, asistăm la jurnale ale televiziunilor, inclusiv cele naţionale, în care sunt prezentate cu prioritate crimele, spargerile şi violurile, iar dezbateri ale Parlamentului sau legi adoptate sau promulgate nu sunt nici amintite, ori, în anumite cazuri, fugitiv sau partizan menţionate, fără a se avea în vedere că este vorba de chestiuni de interes general, care privesc sute de mii, dacă nu milioane, de oameni, în timp ce ştirile de senzaţie rămân triste cazuri individuale. Fără îndoială că nici astfel de informări nu trebuie ignorate sau ascunse, cum se întâmpla sub regimul dispărut în decembrie 1989, dar nici nu se cuvine ca ele să fie vedetizate, alimentându-se şi anumite morbidităţi.

Mintea cititorului sau a telespecta­torului este artificial alimentată cu lucruri colaterale, coeficientul de importanţă nu este respectat şi rezultanta este departe de a se fi format într-o alcătuire logică şi de a reprezenta o construcţie reuşită.

Dacă parcurgem câteva periodice din ţări europene de mai veche tradiţie, un „Le Monde”, o „Süddeutsche Zeitung” sau o „Die Presse” vieneză, prin compararea conţinutului şi a „dozărilor” cu cotidienele nostre ne putem da seama de lipsa de informaţie universală a celor din urmă, de calitatea lor nu rareori deficitară. Dacă mai adăugăm limbajul utilizat, avem în faţă o imagine pe care am dori-o alta! Fără îndoială, există şi excepţii, dar, din păcate, nu ele domină mass-media!

Mass-mediei îi revine respectarea unei deontologii şi, de asemenea, ea ar trebui să-şi asume şi o funcţie educativă, tocmai având în vedere extraordinarul impact de care beneficiază. Ea poate fi o secundantă a şcolii, întregind ceea ce aceasta nu mai are răgazul de a transmite. În momentul de faţă, rolul mass-mediei în nu puţine rânduri este deseori chiar contra-educativ, prin vedetizarea fărădelegilor, prin cultivarea unor pseudo-elite, prin lipsă de interes faţă de o educaţie naţională şi civică. Este oare firesc ca în presa unei ţări să se cultive părăsirea de către tineri a acelei ţări şi să se exprime mirare faţă de dorinţa unor tineri de a se reîntoarce în patria lor? Mă gândesc cu nostalgie la presa unionistă de acum un veac şi jumătate şi la rolul remarcabil pe care l-a avut în sprijinirea şi însufleţuirea complexului proces de construcţie al unei Românii moderne!

Calitatea şi nivelul presei este o problemă de interes naţional, ca şi emisiunile de informare şi comentariu ale televiziunilor. Ziarişti talentaţi sunt „concuraţi” de alţii al căror loc n-ar fi în presă. O revigorare a presei şi o implicare a ei în opera de trezire şi educare a naţiunii se impune, ca şi alinierea ei mass-mediei de calitate din marile capitale ale lumii. Avem înzestrarea necesară ca o stare de lucruri nefirească şi neproductivă să se încheie şi ca mass-media noastră să-şi recâştige funcţiunile fireşti.

autor: acad. Dan Berindei

sursa: Revista Clipa – Magazinul actualitatii culturale romanesti

(Visited 23 times, 1 visits today)

1 COMMENT

  1. Un articol binevenit,un comentariu de inalta factura reala,hasurat cu exemplificari concrete la subiectul articolului prezentat!Sincere felicitari D-lui Academician Dan Berindei si evident publicistului Remus Tanase! Sa auzim numai de bine!

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.