Patru asociaţii sar în apărarea colindului difuzat la TVR3
Asociaţia “Basarabii”, Asociaţia pentru Revigorarea Tradiţiei, Asociaţia “Rost” şi Cercul Studenţesc “Floarea de Foc” cer anularea amenzii date de CNA Televiziunii Române pentru colindul difuzat la TVR 3 şi interpretat de grupul de colindători “Dor Transilvan”.
Semnatarii scrisorii îl citează pe etnologul Aurel Bodiu, care afirmă că acest colind nu poate fi considerat antisemit, doar cineva care nu cunoaște folclorul românesc putând face asemenea afirmații. „Numai cineva care nu cunoaşte folclorul românesc poate considera acest colind antisemit. Ţăranul român nu era antisemit.„
Iată textul scrisorii:
Domnule Președinte Asztalos Csaba Ferenc
Doamnă Președinte Laura Corina Georgescu
Domnilor Consilieri ai C.N.C.D. și C.N.A.
Am luat notă de reclamația făcută de Institutul Elie Wiesel în legătură cu colindul prezentat de postul de televiziune TVR3.
Dorim să atragem atenția în primul rând că în textul colindului nu există expresia ”jidovan afurisit” cum a spus Revista 22 și cum au preluat televiziunile. Expresia corectă din textul și interpretarea colindului este “jidov neam afurisit”.
Sunt colinde din toate zonele, mai ales din Transilvania, care fac referire la momentul judecării lui Hristos de către Pilat în fața mulțimii din Ierusalim : “Iar tot poporul a răspuns şi a zis: Sângele Lui asupra noastră şi asupra copiilor noştri!” (Matei 27,25). Este blestemul necunoașterii lui Hristos, Mesia cel așteptat de atâtea veacuri de neamul israelitean și proorocit de profeții săi. Arhaic vorbind afurisenia înseamnă ruperea de comunitate, anatema.
În al doilea rând referirea focului ca loc de pedeapsă este legată de “iezerul de foc şi de pucioasă”. Practic ultimele versuri se refera la o viziune populară a iadului. Cum spune și textul colindului, este un spațiu spiritual situat ”nici în cer, nici pe pământ”. În cultura tradițională a satului românesc cremațiunea nu este prezentă decât în contextul iadului.
Domnul Conf. Aurel Bodiu, specialist în etnologie, datează colindul pentru sec. XVII-XVIII .”Este vorba despre o specie de colinde care a circulat în satul arhaic românesc și care face referire la judecarea lui Hristos de către căpeteniile religioase evreiești. Numele de ”jidov” vine pe filieră maghiară și era folosit fără sens peiorativ pentru evrei. Numai cineva care nu cunoaște folclorul românesc poate considera acest colind antisemit. Țăranul român nu era antisemit.”
La început de secol XX, înainte de evenimentele nefericite din al doilea război mondial, muzicianul maghiar Bela Bartok a realizat o culegere de folclor publicată în 12 volume în care un loc important îl dețin colindele românești. Există o categorie de colinde care se referă la Judecata de Apoi și iertarea sau pedeapsa pe care o primesc diferite personaje istorice, acest colind făcând parte din această categorie.
Ținând cont de aceste argumente considerăm că este o eroare să aplicăm considerații de discriminare unui patrimoniu care țintește cu precădere domeniul spiritual. Cu atât mai mult cu cât valoarea acestui tezaur național tocmai a fost recunoscută pe plan mondial de către UNESCO.
Avem încredere că veți lua cea mai bună decizie în legătura cu acest caz și veți revoca decizia de amendare a postului de televiziune TVR3.
Așa să ne ajute Dumnezeu!
Foarte binevenita initiativa – daca noi Romanii nu ne aparam in fata provocarilor neprietenilor nostri, cine sa o faca?
Dumnezeu bunul sa pazeasca poporul Roman binecredincios de toate uneltirile vrajmasilor sai externi si mai ales de a celor interni!