Grigore Lese, despre salvarea folclorului romanesc

Grigore Lese, despre salvarea folclorului romanesc

by -
2 1048

„M-am format intr-un sistem educational marginit de hotarele satului, apoi, cu acest bagaj, am plecat sa studiez muzica universala pentru a-mi permite ulterior o abordare comparativa. Trebuie sa stie ca se inseala amarnic cei ce au impresia ca pot invata folclor doar apeland la benzile de arhiva si culegerile de specialitate”, se destainuie Grigorie Lese intr-un interviu acordat revistei VIP.
Care este modelul dvs. in domeniul culegerii de folclor? Cat folclor a putut fi salvat? Cat s-a risipit?
La noi, arhiva de folclor s-a infiintat foarte tarziu, la inceputul secolului XX. Ganditi-va ca, mai mult ca sigur, s-au pierdut multe elemente structurale si melodice prin vremi, altele s-au diluat sau chiar si-au schimbat sensul. Important este ca au ajuns la noi mesaje esentiale, primite si transmise mai departe prin uimitorul si misteriosul cod al culturii de sorginte orala. Modelele mele in cercetare au fost multe, Brailoiu, Bartok, Breazu, insa, spre deosebire de ei, eu sunt nascut in familie de tarani, la mine acasa am auzit primele hori, glasul fluierului, primele versuri…  Pentru ca un om sa se poata destainui trebuie sa te simta, sa faci parte din comunitate, sa participi la toate activitatile si manifestarile prilejuite de anumite sarbatori. Eu am crescut cu taranii, am lucrat impreuna, am fost la oi, claci, sezatori, nunti si inmormantari. Am dormit cu ei. M-am nascut acolo si altfel s-au destainuit fata de mine. Toate aceste lucruri m-au ajutat la cunoasterea unor detalii referitoare la psihologia taranilor horitori, la hori, la intreaga lor dimensiune spirituala iar acum le pot impartasi. Din pacate, unele cercetari s-au facut din mers, fara sa se tina seama de acest contact fizic si emotional. Pentru mine lucrurile au stat diferit. Drumul meu a fost altfel, si anume dinspre sat spre oras. M-am format intr-un sistem educational marginit de hotarele satului, apoi, cu acest bagaj, am plecat sa studiez muzica universala pentru a-mi permite ulterior o abordare comparativa. Trebuie sa stie ca se inseala amarnic cei ce au impresia ca pot invata folclor doar apeland la benzile de arhiva si culegerile de specialitate.

Mai poate fi recuperat folclorul? Cum?
Folclorul nu trebuie recuperat, trebuie eventual sa-l ajutam sa  vietuiasca acolo unde a aparut, in hotarul satului, iar recuperarea scenica se poate face doar prin practicarea unui revivalism de calitate. Utilitara sau magica, ceremoniala sau neocazionala, muzica taraneasca se inscrie intr-un tipar stilistic stravechi.

Povestiti-mi o experienta sau mai multe de cand sunteti in Bucuresti si a trebuit sa luptati cu mentalitatile pentru a impune stilul dvs de viata, felul dvs de a canta si de a asculta muzica. Care au fost momentele dificile?
In primul rand, vreau sa va spun ca nu am venit din Lapus ci din Cluj. Nu pot spune ca am trait momente dificile in Bucuresti. Inca din primul an am avut o colaborare cu Teatrul Odeon intr-un alt fel de spectacol, un spectacol de dans contemporan in coregrafia Lilianei Iorgulescu, urmat – in partea a doua – de un show marca Razvan Mazilu. Apoi a venit propunerea Facultatii de Litere a Universitatii Bucuresti de a preda un curs de etnomuzicologie iar acum sapte ani initiativa televiziunii romane – TVR Cultural – de a realiza o emisiune saptamanala. Bucurestiul este un oras viu, cosmopolit, in care ma simt foarte bine. Probabil felul in care ma imbracam atragea oarecum atentia pe strada insa acum clopul meu de Lapus este un adevarat brand.

(Visited 291 times, 1 visits today)

2 COMMENTS

  1. Folclorul romanesc este o podoaba unica inegalabila,o mostenire a noastra a tuturor romanilor si avem obligatia so pastram si so predam mai departe in timp, ca urmasii nostrii sa se bucure si ei,luind aminte la creatia strabunilor nostrii. Trebuie pastrata si neaalterata cu modernisme straine de traditia si cultura romaneasca.Folclorul sa nascut la sat si taranii au traditia si cultura stramoseasca romaneasca care nu are egal in lume,fiind autentica si originala.Florclorul romanesc este insasi fiinta si sufletul romanesc.Sa fim mindri ca avem asemenea interpreti si nume celebre acei emisari care au facut cunoscut lumii intregi folclorul romanesc.Vorbesc de acei rapsozi populari care dintre cei mai buni au fost tigani:Sile Dinicu,D.Potoroaca,Voicu,si m ulti altii.Cinste lor care ne-au reprezenta pe scenele lumii fiind ambasadorii cintecului,portului si jocului Romanesc. Sa auzim numai de bine!.

  2. Folclorul romanesc este si va fi unic in lume .
    Suntem obligati sa pastram folclorul autentic asa cum stramosii nostri l-au pastrat .Avem aceasta mostenire CADOU DE LA DUMNEZEU ,sa pastram acest folclor ca pe o icoana rara.Nu avem nevoie de cultura de import ,pt ca urmasii nostri nu vor putea gusta , respira ,trai ca un adevarat credincios .Exact ca in religie ,muzica romaneasca are de toate nu avem nevoie de nimic altceva.Avem tara cu cele mai multe porturi si dansuri populare nationale UNICE IN LUME ,nimeni de pe pamant nu au acest tezaur,suntem obligati sa pastram cu maaaaare sfintenie si RUGACIUNE aceasta rara floare curata si parfumata care se cheama folclor strabun romanesc.Credinta si folclorul au mers intotdeauna impreuna si la bine si mai ales la greu .Grigore Lese,….e un mare interpret si totodata un bun observator a tot ce mai este inca legat de radacina sanatoasa a folclorului autentic romanesc .Este unul dintre acei interpreti care traieste povestind cantand impreuna cu tot ce inseamna folclor,facandu-ne frate cu codrul cu muntii cu privighetorile cu luncile cu ciocarliile cu ramurile cu raurile cu tot ceea ce a tot sustinut pe romani in dealungul istoriei.Toti cotropitorii au tot furat si inca mai fura si inca ar mai fura dar,dar ,daaar muzica romaneasca nu poate fi interpretata de oricine . NIMENI DE PA ACEASTA PLANETA NU POATE SA INTERPRETEZE CA MUZICANTII CA LAUTARII CA MUZICIENII DE LA NOI .Romannii si mai ales tiganii canta de toate pt toti. Domnilor profesori de muzica aveti grija ce predati si cum predati ,ca aveti o MAAAARE RESPONSABILITATE fata de toti romanii si mai ales fata de DUMNEZEUL NESCHIMBAT SI IUBITOR DE CE ESTE FRUMOS ca folclorul de la noi .Tot asa sa pastram folclorul neschimbat si neatins de nimeni . Romanii si tiganii au dus folclorul pe cele mai renumite scene si sali de concert din lume .Domnul Lese cunoaste acest lucru .Sunt tigan dar nu recunosc maneaua ca fiind de origine tiganeasca ,e doar o forma de comert ieftin ordinar care face bine la inculti fie ei si romani indiferent de bransa in care isi desfasoara activitatea.Adevaratii artisti iubitori de muzica sanatoasa pt suflet (clasica ,populara ,jazz )trebuie sa cunoasca si sa studieze din copilarie frageda acea muzica clasica facand mai tarziu armonie contrapunct istorie muzicala in paralel teorie muzicala (pt a constientiza ce interpreteaza)si nu in ultimul rand estetica muzicala .Eu personal toate aceste discipline ca sa zic asa le-am facut si studiat impreuna cu nume mari cum ar fi:AVACHIAN ,IORGULESCU,DRAGUSIN,NEMESCU…traind si studiind in familie cu traditie ffff adanca in muzica .Ma mandresc ca sunt tigan ,respect si iubesc tot ce este romanesc ,am plans si plang pt Tara Romaneasca oftand si suspinand prin muzica pe care o afisez printre straini…….DOAMNE AJUTA FOLCLORUL ROMANESC !,Amin.

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.