Basmul si Desenele Animate. Proiectul „Basmele Copilariei” prezentat intr-un interviu cu scenaristul...

Basmul si Desenele Animate. Proiectul „Basmele Copilariei” prezentat intr-un interviu cu scenaristul si regizorul Pr. Mihai-Andrei Aldea

by -
5 1393

„Basmele Copilariei” este un proiect de animatie romanesc. Povestile care ne-au incantat copilaria sunt spuse celor mici pentru a-i ajuta sa creasca frumos si sa invete lucruri folositoare. Prima serie de animatie dezvolta basmul romanesc „Praslea cel Voinic si Merele de aur”.

Ritmul si structura povestirii sunt special concepute pentru a-i ajuta pe cei mici sa invete despre vechile traditii romanesti, despre curaj, bunatate, harnicie si ascultare de parinti. Conceptul animatiei noastre se opune scenelor violente si agitate!

Scenariul si regia:

Mihai-Andrei Aldea

A conceput intregul univers al „Basmelor Copilariei”. Scenariul dezvolta basmul orginal, inbogatindu-l si adaptandu-l lumii contemporane, pentru a putea fi lesne inteles de copii. A regizat mai apoi transpunerea scenariului in desenele animate, urmarind respectarea autenticitatii elementelor traditionale.

Animatia:

Bogdan Petrea

Este cel care da viata povestilor cu multa munca si atentie pentru detalii. Este un profesionist si un perfectionist care a investit in acest proiect tot talentul sau si pasiunea sa pentru animatie. A contribuit substantial si la regia si structurarea scenelor in vederea obtinerii unui nivel optim de realism.

 

Muzica si sound design:

Dragos Alexandru

A contribuit la acest proiect prin imensul sau talent si experienta acumulata in industria cinematografica, compunand coloana sonora a animatiei si efectele suprapuse actiunii desenelor. Atmosfera de basm si trairea minunata a lumii specifice „Basmelor Copilariei” i se datoreaza intr-o masura covarsitoare.

Producator:

Lucian Cornianu

Este cel care coordoneaza echipa noastra formata din regizor, animator, muzician, actori, desenatori, instrumentisti, traducator si webdesigner. Lui ii datoram faptul ca proiectul avanseaza necontenit si deadline-urile sunt atinse fara a afecta calitatea produsului final.

Personaje:

Paul Țurcanu

Paul este cel care a creat personajele care populeaza desenele noastre animate. Investind talentul si experienta lui grafica, a avut grija ca personajele animatiei sa fie frumoase, inconfundabile, usor de recunoscut si de tinut minte de catre cei mici.

Decoruri:

Cristian Dragu

Cristian creeaza decorurile animatiei printr-un simt deosebit al culorii si forme armonioase. Munti, castele, animale, paduri, interioare, toate au fost concepute integral si construite cu multa grija intr-un stil grafic complementar celui in care sunt realizate personajele.

Actori:

Alexandru Nedelcu si Raluca Rusu

Actorii nostri impartasesc proiectului de animatie talentul si experienta lor in domeniu pentru a da glas personajelor si povestitorului. Prestatia lor a adus un plus de personalitate si o noua dimensiune personajelor pentru a le face indragite de cei mici.

Instrumentisti:

Dragos Alexandru, Corin Alexandru si Cristian Soleanu

Au contribuit la imbogatirea muzicala a atmosferei cu o instrumentatie specific traditionala, pentru a da o nota cat mai autentica si personala animatiei.

 

Traducerea si adaptarea:

Sorina Gheorghe

Sorina face posibil ca animatia noastra sa le fie accesibila copilasilor de toate varstele si de pe toate continentele. Pe noi ne ajuta sa comunicam eficient cu clientii din spatiul international indiferent de barierele culturale si lingvistice.

Trailer:

 

http://www.basmelecopilariei.ro

 

INTERVIU CU PR. MIHAI-ANDREI ALDEA:

Sunteti preot, istoric, etnolog, regizor si scenarist de desene animate.  De unde v-a venit aceasta idee cu desenele animate?

Din faptul ca mai sunt pe langa toate acestea si cititor de carte, de cand eram mic am citit foarte mult si am bagat de seama ca strainii au stiut ca pornind de la basmele lor sa dezvolte o literatura foarte bogata. Ceea ce la noi nu s-a intamplat. Nu exista o literatura romanesca dezvoltata asa cum se cuvine din folclorul romanesc. Si ca urmare nu exista nici alte forme de arta dezvoltate asa cum se cuvine din folclorul romanesc. Aici ar fi foarte multe de spus pentru ca ce inseamna dezvoltate asa cum trebuie din folclor este o afirmatie foarte discutabila si disputabila.

De ce prin desene animate?

Pentru ca este o forma de arta mult mai raspandita azi printre copii si tineri decat literatura, eu lucrez si in domeniul literaturii, insa animatia este inca o forma prin care pot sa ma exprim. Si desenele animate prezinta o foarte mare plasticitate, ca sa zic asa, o posibilitate de expresie foarte interesanta si mai accesibila din punct de vedere financiar decat cinematografia clasica care necesita mult mai multe fonduri si o baza materiala mult mai mare decat animatia. Nu ca animatia s-ar face foarte usor, se face foarte greu dar totusi este mult mai realizbila decat cinematografia clasica. Desi sincer nadajduiesc ca vom ajunge si in acest domeniu daca vom izbuti sa ne afirmam cu desenele animate.  Nu le vom abandona, ci dimpotriva, ne vom imbogati activitatile, asta e nadejdea mea.

Ce urmariti prin acest proiect? Ce aduce nou tipul asta de desene animate in domeniu?

Sunt mai multe puncte pe care le urmarim. Intai urmaresc sa ma exprim cum fiecare creator de arta incearca sa se exprime, dar in acelasi timp urmaresc sa ne exprimam noi, ca Romani, ca Neam.

Seria Basmele Copilariei incepe cu Praslea cel voinic si merele de aur. De ce ati ales acest basm pentru inceput?

Pentru ca este foarte cunoscut. Este unul din basmele cele mai cunoscute la noi si am vrut sa-l folosim pe acesta ca temei pentru ceea ce inseamna valorizarea culturii populare in zilele noastre. Este un exercitiu, credem noi, foarte potrivit. Pentru ca incercam sa aratam felul in care se poate creea ceva frumos pornindu-se de la un basm care pare rasuflat, arhicunoscut, incat lumea il priveste cu dispret pentru ca l-a auzit de atatea ori si il stie atat de bine, desi daca pui pe cineva sa ti-l spuna de la un cap la altul nu e in stare. Noi vrem sa aratam ca pornind de la acest basm, se poate face ceva care sa fie in acelasi timp foarte modern, contemporan dar totodata si romanesc. Ceva frumos, un film de animatie fantasy care sa poate cuceri copii de oriunde din lume si care sa izvorasca din cultura romaneasca adevarata. Care sa marturiseasca lumii despre noi.

Pe site-ul basmelecopilariei.ro scrie ca „scenariul dezvolta basmul original si il imbogateste, adaptandu-l lumii contemporane”. De ce este nevoie de aceasta adaptare a basmului cu lumea contemporana?

Pentru ca asa se intampla intotdeauna in folclor. Cine vede folclorul in muzeu, nu vede folclorul. Ci vede fotografierea folclorului. Folclorul intotdeauna s-a dezvoltat. Romanii mergeau si construiau intr-un loc pentru cineva. Dar ei nu foloseau numai stilul romanesc de a construi. Ei trebuiau sa indeplineasca niste cerinte ale clientului. Poate ca invatau si ceva de la el. Iar atunci cand veneau inapoi si construiau pentru ei, poate mai adaugau un element. Intotdeauna folclorul a fost si a ramas dinamic. Un folclor care nu e dinamic nu e folclor, este spectacol folcloric, ceea ce e cu totul altceva. Folclorul reprezinta un mod de viata, de a trai si a gandi lucrurile. De aceea este firesc ca folclorul sa exprime realitatile contemporane. Sa le exprime si sa se exprime cu ajutorul lor. Candva Romanul daca vorbea de o vanatoare de cerbi, spunea: arcul, sageata, sulita, ori alte arme. Mai tarziu au aparut saneata, flinta, pusca. Pentru ca s-au schimbat aceste lucruri si nu mai mergea nimeni la vanatoare cu arcul. Si atunci nu putea sa spuna ca vanatorul si-a luat arcul. Spune ca si-a luat flinta, sau pusca, pentru ca asa se mergea. Deci dintr-odata vedem  o dinamicitate a folclorului. Dincolo de aceasta dinamicitate a unor elemente sa zicem tehnice, care se schimba odata cu schimbarile tehnologice ale lumii, ramane spiritualitatea care trebuie sa fie aceeasi sau chiar sa se dezvolte. Noi incercam sa facem un film de aventuri fantasy care sa fie antrenant, placut pentru copii si sa fie totodata foarte romanesc, moral, instructiv.  Focus grupurile pe care le-am facut pe copii, unde am testat episodul pilot, au aratat ca, desi unora dintre adulti la vizionarea filmului le-a aparut temerea ca episodul ar fi prea putin dinamic pentru copii, in realitate copii au fost extrem de captivati si chiar dezamagiti cand s-a terminat… pentru ca s-a terminat. Nu au inteles de ce s-a terminat. Nu si-au dat seama ca fusese aproape o jumatate de ora de film pe care-l urmarisera. Li s-a parut ca abia incepuse. Pentru copii a fost deosebit de captivant. Nu am avut niciun caz in care vreun copil in timpul filmului sa se fi plictisit, sa se fi ridicat sa plece sau sa faca altceva. Credem ca am izbutit sa facem un film care sa fie romanesc si sa fie contemporan in acelasi timp.

Totusi este bine sa vada copii desene animate? Nu se pot impatimi de televizor uitandu-se si la desene animate romanesti?

Ba da, se poate. Numai ca acest lucru tine in primul rand de dimensiunea educationala pe care stiu sa o construiasca parintii. Copilul se va uita la televizor. In comunitatile amish din Statele Unite si alte comunitati similare, televizorul este interzis. Rezultatul este ca in clipa in care tinerii intra intr-un oras si vad un televizor se opresc fascinati inaintea lui si se intampla ca stand acolo mult timp sa uite de ei pentru ca sunt hipnotizati de acest obiect pe care nu l-au vazut niciodata. Si multi au un asemenea soc cultural, incat cu prima ocazie ies din comunitate. In schimb, in comunitatile ortodoxe din occident sau din partile noastre in care copilul este educat sa foloseasca televizorul si calculatorul cu dreapta socoteala, aceasta fascinatie este tinuta sub control. Aici spun eu ca cel mai bine este cel mai bine sa se aplice cuvantul Sfantului Apostol Pavel: „Cercetati toate, pastrati ce este bun. Toate imi sunt ingaduite, dar nu toate imi sunt de folos. Toate imi sunt ingaduite dar nu ma voi lasa stapanit de ceva.”

Dat fiind ca parintii de astazi, cei mai multi, nu spun si nici nu stiu cum sa spuna basme copiilor. Dat fiind ca acesti copii ai nostri pe care-i iubim foarte mult si pe care vrem sa-i ocrotim de ce este rau, traiesc intr-o societate in care exista televizor. Tot mai multe scoli au televizoare, dvd playere, si proiecteaza felurite filme educationale copiilor. Aceste intrumente exista, se folosesc, patrund si nu ai unde sa tii copilul ca sa zici ca el va creste si va trai intr-o societate fara televizor. Numai ca daca el nu este pregatit sa le faca fata, va fi rapus de ele. El trebuie sa invete sa le stapaneasca, sa le foloseasca asa cum se cuvine. Si asta incercam si noi sa facem prin aceste desene. De vreme de copii oricum sunt atrasi, e mai bine sa le pui un asemenea desen animat care le da niste valori, ii ajuta sa isi gaseasca identitatea, sa fie niste oameni cu traditie, niste oameni care sa stie de ce traiesc. Pana la urma asta incercam noi prin aceste desene animate. Sa dam niste valori perene. Unele dintre principiile fundamentale ale acestor filme sunt acestea: Credinta, munca, loialitatea, curajul, intelepciunea, dragostea, respectul fata de cei dinainte, grija pentru urmasi.  Sunt o serie intreaga de valori pe care incercam sa le dam copiilor. Care trebuie, desigur, puse in lucrare, in practica. Si aici intervine dupa cum am zis, dimensiunea educationala pe care parintii trebuie sa o asigure.

Aveti sprijin pentru proiect?

Prea putin. Ca de obicei, proiectele romanesti sunt cel mai putin sprijinite din Romania.  Culmea este ca in aceasta faza a proiectului  nostru avem cateva oferte si cateva sondari foarte serioase de peste hotare, dar nu avem nimic din Romania. Se va intampla ca si in alte cazuri. O sa ajunga strainii sa cumpere desenele noastre si eventual noi sa le cumparam pe urma din nou de la straini. Este rusinos dar se intampla. Sa nu uitam ca multi se bat cu pumnii in piept astazi ca Brancusi este roman, dar Brancusi aici si-a luat mai mult suturi decat sprijin. Sa nu uitam ca ne laudam cu faptul ca Aurel Vlaicu sau Traian Vuia sunt romani, dar au avut atat de putin sprijin aici, incat unul a murit, iar celalalalt trebuia sa plece peste hotare. ca daca ramanea aici murea si el in vreun accident provocat tot de sprijinul extraordinar pe care-l primea pentru proiectele lui. Vuia a lucrat o viata intreaga pentru Uzinele Bristol pentru ca la noi nu a putut gasi sprijin.

Asemenea si Henry Coanda.

Coanda la fel, dar si multi altii. Gogu Constantinescu a trebuit sa plece si el in Marea Britanie. Sa ne uitam la faptul ca un geniu ca Iustin Capra traieste astazi aicea langa noi si nu se gaseste nimeni care sa-i puna inventiile in aplicare. Ne plangem ca Romania este inapoiata tehnologic, dar cand un geniu de langa noi ofera Romaniei niste cai prin care isi poate dezvolta industrii specifice, foarte moderne, ecologice, nimeni nu-l baga in seama. Si lucrul acesta este simtomatic. Din pacate in mare parte se intampla si cu proiectul nostru la fel.  Multi ne aplauda, dar aproape nimeni nu ne sprijina.

Un cuvant de incheiere.

Noi mergem mai departe. Vom lupta sa facem acest proiect. Exista o propunere care pentru mine este o provocare. Eu am facut scenariul pentru serial si mi s-a propus acuma sa facem mai intai lungmetraj. Deci trebuie sa scriu din nou scenariul care sa fie pentru un film cam de 1h si jumatate. Este o provocare pentru ca nu vrem sa renuntam nici la serial. Din tot sufletul ne dorim izbutim sa facem aceasta creatie si nu doar aceasta ci si alte, cat mai bune, pentru copii nostri si pentru copii lumii.

Interviu realizat de Cezar Machidon

 

Cititi si: Basmul si vechea cultura romaneasca. Interviu cu Pr. Mihai-Andrei Aldea

 

(Visited 468 times, 1 visits today)

5 COMMENTS

  1. @Stavarache
    Rege vine in romana chiar din latinescul rex. Cuvantul nu ar fi putut exista in romana daca nu erau regi. De fapt, chiar au fost, dar de cand toti sefii ai mari peste romani erau imparati, s-a schimbat si termenul din basme.

  2. Extraordinar, parinte. O idee excelenta si o realizare reusita. Cu un mic amendament: castelul era al imparatului (dominus) si nu al regelui. Nu stiu vreun basm romanesc cu regi. Regalitatea nu-i caracteristica romanilor.

    In rest, vorba lui Tutea, EXCELSIOR!

    Doamne-ajuta!

  3. Felicitari pentru acest proiect de desene animate romanesti si ortodoxe!

    Ma bucur sa vad asta!

    Vreau sa va recomand canalul de youtube al unui roman adevarat FABR1S

    http://www.youtube.com/user/Fabr1s

    Are numai muzica traditionala veche 90% romaneasca si 10% de la alte popoare.

    Muzica pe care o alege acest om este arhaic romaneasca. Este superba. Sa ii vedeti pagina!

    Poate o sa o folositi ca inspiratie pentru coloana sonora a urmatoarelor episoade.

    Doamne ajuta si tineti-o tot asa!

  4. Toti copiii Romaniei ar trebui sa guste din acele basme de odinioara.Acele povestiri care ne imbogateau sufletele,ne faceau mai curati ,acea generatie care se bucura cu putin,erau mai putin agresivi,mai educati ,mai cu interes pt scoala,deci, mai buni pt societate. Acest proiect este un lucru fffff bun si educativ pt. copiii nostri .Ma bucur mai ales pt faptul ca acest proiect este gandit si realizat de un parinte ortodox.Doamne Ajuta !Sa ne traiti parinte! P.S. Copiii Romaniei au nevoie de acest proiect!

  5. Toata stima si consideratia,pentru proiectul romanesc,in care puneti suflet si daruire pentru copiii din lumea intreaga,dar mai ales pentru cei din Romania! Va doresc succes!

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.